sobota, 9 maja 2015

Przegląd wydarzeń pierwszych 3 tygodni

Wakacyjny kurs językowy
Zapisałem się  do Collin County Community College, do którego mam tylko 10 min autem. W środę pisałem tam test ESL (english second language). Był bezpłatny i trwał 120 min. Podzielony został  na trzy części: słuchanie, czytanie, gramatyka. Zaraz po jego napisaniu otrzymałem wyniki. Zdobyłem 43/72 pkt. Według skali uplasowałem się na poziomie 3. Zabrakło mi punkta aby wskoczyć na 4 level :) Po rozmowie z wykładowcą zdecydowałem się na Communication Improvement, czyli mix pozostałych kursów, jakie miałem do wyboru. Kurs zaczyna się 1 czerwca i kończy 19 sierpnia. Zajęcia odbywają się w każdy pn/śr o 19:00 i trwają 2,5h. Co daje 60h, za które rodzina zapłaci 159$. Obowiązkowo muszę wykupić książkę za 52,50$ + tax. Przypominam, aby ukończyć program:

6 kredytów, czyli równowartość 72-90 godzin nauki w zależności od szkoły!
Kursy jakie miałem do wyboru :)
Ostatni w kolejce do sprawdzenie testu
Spotkanie grupy Small Talk


Wizyta LCC
Ostatnimi czasy odwiedziła mnie moja LCC, czyli local childcare consultant. Przypomniała wszystkim zasady programy i zapytała czy u mnie wszystko jest ok. Na koniec podpisaliśmy się pod tym, iż każdy z nas rozumie i akceptuje zasady programu. Czyli co można, a czego nie można itd. Ucieszyła się, że mam Social Sequrity Number co bardzo ułatwiło jej sprawę. Z nowości dowiedziałem się tylko, że jeżeli zdecyduję się na przedłużenie programu to potwierdzenie odbycia kursów dzięki którym otrzymam wymagane kredyty, muszę dostarczyć przed upływem 11 miesiąca. Pochwaliła się również, że jej babcia jest Polką, ale po polsku zna tylko pojedyncze słowa. Sam zaś pochodzi z Brazylii. W Cultural Care będzie pracować jeszcze tylko miesiąc. Nową LCC mam poznać podczas najbliższego cluster meeting, które odbędzie się w stadninie koni - koszt 30$. Tylko, że ja nigdy konno nie jeździłem :D


Budżet
Jedną z najważniejszych rzeczy po przyjeździe tutaj, jest zaplanowanie sobie budżetu. Ja zacząłem od obliczenia kosztów stałych takich jak: podatek, opłata za ewentualne przedłużenie programu, wakacje, siłownia oraz shoping. Moja tygodniówka wynosi $195,75. A ponieważ lubię mieć wydatki pod kontrolą to zacząłem zapisywać je w excel'u. Dzięki temu jestem w stanie systematycznie odkładać pieniądze i wiem ile na co mogę wydać. W ten sposób rozwiązałem problem ze znalezieniem $400 na zapłacenie podatku, $300 na przedłużenie programu itp. Jak to mówią "grosz do grosza a będzie kokosza" :)

tygodniówka 195,75$
podatek 10$
przedłużenie programu 10$
wakacje 100$
zakupy (shoping) 12$
siłownia 3$
do wydania 60,75$
        Więcej na temat podatków znajdziecie tutaj


Bank
Skoro mowa o pieniądzach to za radą hostów założyłem sobie konto w Bank of Texas. Prowadzenie konta jest bezpłatne. Co tydzień otrzymuję pocztą czek, który poprzez odpowiednią aplikację mogę zrealizować. Wystarczy wykonać zdjęcia z dwóch stron. Przy czym należ pamiętać, aby złożyć podpis na odwrocie. Inaczej aplikacja nie przyjmie czeku do realizacji, a pieniądze nie pojawią się na koncie. Ciekawostką jest, że pieniądze można wpłacić i wypłacić z bankomatu, nie wysiadając z auta. Podjeżdżacie jak do McDrive.



Kino
Byłem ostatnio na dwóch filmach. Pierwszy film SpongeBob 2 w 3D obejrzałem wspólnie z hostką i C. Świetne kino ponieważ bilety kosztują tylko dolara, a filmy w nim grane mają kilka miesięcy. Za drugim razem wybrałem się na Avengers: Age of Ultron do Studio Movie Grill. Nazwa zobowiązuje ponieważ do wyboru macie miejsce przy stoliku, albo przy blacie. W obydwu przypadkach usiądziecie na fotelu biurowym. Każdy widz do dyspozycji ma specjalny przycisk, którym może wezwać kelnera i zamówić sobie posiłek, nawet z alkoholem. Oczywiście przed seansem otrzymuje się kartę menu. Bilety w tygodniu kosztują tam $7,75.




 



Balety
Moje host dziecko uczęszcza na zajęcia baletu. Ponieważ wakacje są tuż za pasem, szkoły zorganizowały wspólny pokaz baletu. Wystąpiło wiele grup w różnym przedziale wiekowym. Niestety nie można było nagrywać występów. Dlatego zamieszczam tutaj filmik z próby generalnej, która odbyła się trzy dni wcześniej. Po występach można było zamówić płyty DVD za jedyne $35.




Camping Szkolny
Dzień przed pokazem baletu, szkoła do której chodzi C zorganizowała kemping na przyszkolnym terenie. Pierwsze rodziny zaczęły rozstawiać namioty już o 16. Nie spodziewałem się zobaczyć takich rzeczy tutaj, ale nie jest to dla mnie dziwne. Takie są Stany i za to je lubię :) Równo o 20:00 wyświetlono Big Hero 6, o którym już wspominałem na tym blogu. Zaraz po skończonym seansie dzieci zaczęły wracać do domów, albo do swoich namiotów - w tym również mój host, którego ubłagała o camping. Oprócz tego mieliśmy gości i dlatego przez 2 h zajmowałem się małą :P



Siłownia
Na początku byłem bliski wybrania LA Fitness. Jednak zdecydowałem się na Gold's Gym ponieważ po drodze miałem: collage, outlet i bibliotekę. Na szczęście host dał mi namiary na Texas Family Fitness gdzie suma rocznych opłat jest bardzo niska. Niska ponieważ na miejscu nie mam basenu i jacuzzi. Dlatego szukając oszczędności zrezygnowałem z Gold's Gym. Mój angielski nie jest jeszcze dobry toteż zrozumiałem, że pocztą przyjdzie mi rachunek do zapłaty za zerwanie umowy. Dziś już wiem, że otrzymałem czek, którym mogłem odzyskać wszystkie wpłacone pieniądze.




LA FitnessGold's GymTexas
Family Fitness
członkostwo50$10$45$
opłata miesięczna30$32$10$
rocznie410$394$165$
                            Ceny nie zawierają podatku 8,25%








            


Wycieczka
Pamiętacie Yasemminn z grupy Small Talk? Otóż spotkałem się z nią i jej koleżanka kilka dni temu na pogaduchy. Dziewczyny podchwyciły mój pomysł i w ten weekend jedziemy do Austin, stolicy Teksasu. Również zabiera się z e mną Sylwia i jej koleżanka z Meksyku. Jakby tego było mało hości zgodzili się abym wziął ich samochód :D Tak więc spodziewajcie się fotorelacji z tego wydarzenia!



Happy End

6 maja o 19:33 oraz 19:36 przyszły na świat bliźniaki: chłopczyk (3,08 kg) i dziewczynka (2,86 kg). Oboje 49,5 cm. Tak więc całą rodzina jest bardzo szczęśliwa. W niedzielę prawdopodobnie będą już w domu :) Przed ich powrotem posprzątałem całe mieszkanie. Najbardziej jednak zaskakuje mnie fakt, że rodzina nie chciała, abym rezygnował z zaplanowanego wyjazdu do Austin!

Cudowne :)

6 komentarzy:

  1. Potrzebny wymagany był SSN do założenia konta w tym banku? Ja nie wiem, czy będę płacic podatek :D. Wszyscy nazywają to wymianą kulturową, pieniądze kieszonkowymi a w ambasadzie trzeba się trzymac za język żeby nie walnąc czegoś o "pracy". Oczywiście używamy dróg, chroni nas policja itp ale jesteśmy na utrzymaniu host rodziny, która kupując nam jedzenie, opłacając rachunki odprowadza podatek to samo dzieje się gdy kupujemy rzeczy dla siebie. Ale podatek od kieszonkowych? Jeżeli będę musiała to zapłacę ale raczej nie przedłużę programu więc nie będą mnie ścigac.
    Bliźniaki przecudowne! :) Jak będzie teraz wygladac Twoja praca?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. SSN był potrzebny do założenia konto w banku. Co do podatków - nie wiem jakie są konsekwencje ich nie zapłacenia? Ja chcę zapłacić, a później jeśli będzie możliwość to postaram się o jego zwrot.

      Moja praca? Sam nie wiem w jakim stopniu będę zajmował się niemowlakami. Dlatego postaram sobie odp. na to pytanie za jakiś czas ;)

      Usuń
  2. Bliźniaki są przeurocze! Zajmowanie się nimi również należy do Twoich obowiązków?
    Z tego co czytam, to zapowiada Ci się wspaniały rok! :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tego co mi wiadomo mama będzie cały czas w domu. Więc pewnie będę pomagał. Ale w jakim stopniu? Nie umiem odp. jeszcze na to pytanie :P

      Rok na pewno będzie wspaniały :)

      Usuń
  3. Śliczne dzieciaczki! :) Noo to dopiero 3 tygodnie i już pełno wrażeń ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też się cieszę :) Proszę powiedz mi, czy wyświetlają się Tobie wszystkie filmy jakie tutaj dodaję? Youtube w USA zablokował część z nich ze względu na prawa autorskie utworów muzycznych :/

      Usuń